Skip to main content

Aandacht op de weg: rij MONO, fiets MONO

Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom is de de campagne 'MONO, ongestoord onderweg' ontwikkeld die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname.

Lees meer

Het doel van de MONO-campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. Dit door te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het sturen. De campagne richt zich ook op hun sociale omgeving – de mensen die deze bestuurders een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten.

Wat zijn de risico’s
Sociale media gebruiken tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk. Voor jezelf en voor andere weggebruikers. Toch komt dit gedrag veel voor en leidt het volgens inschatting van de SWOV tot enkele tientallen slachtoffers per jaar. Zit je achter het stuur te appen, dan zie je niet goed wat er om je heen gebeurt. Even snel een berichtje lezen of zelfs schrijven, betekent dat je het verkeer niet meer waarneemt en niet adequaat kan reageren in een onverwachte situatie, bijvoorbeeld als je plotseling moet remmen.

De gevolgen als je ‘even’ niet kijkt
De meeste mensen weten wel dat de combinatie van sturen en een appje sturen risicovol is maar realiseren zich niet hoeveel meter ze in de paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om en niet op de weg te letten. Een voorbeeld": Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld). En een bericht lezen en vooral schrijven duurt nog een stuk langer dan 3 seconden!

De risico’s op een rij
Het lezen of schrijven van berichten tijdens het autorijden of fietsen heeft invloed op:

  • het waarnemen van de weg en het verkeer
  • je reactievermogen
  • de controle over auto of fiets
  • het inschatten van verkeerssituaties
  • het zien van verkeersborden of andere aanwijzingen.

Gewijzigde wetgeving
Vanaf 1 juli 2019is het verbod voor het vasthouden van een mobieltje in het verkeer namelijk uitgebreid naar alle bestuurders van een voertuig, dus ook fietsers. In de nieuwe regels is per 1 juli ook de term ‘mobiele telefoon’ uitgebreid tot ‘mobiel elektronisch apparaat’. Dat betekent dat ook het vasthouden van andere elektronische apparaten zoals tablets, muziekspelers en camera’s niet langer is toegestaan achter het stuur of op de fiets. Als een mobiel apparaat in een houder zit mag het wel worden gebruikt, bijvoorbeeld voor navigatie of handsfree bellen.

Het verbod geldt alleen als het voertuig daadwerkelijk in beweging is. Iemand die bijvoorbeeld met de fiets stilstaat voor het verkeerslicht, mag dus wel zijn of haar mobiele telefoon vasthouden. De boete voor bestuurders van niet gemotoriseerde voertuigen, zoals de fiets, bedraagt 95 euro. Ook bestuurders van trams kunnen vanaf 1 juli een boete krijgen als ze hun mobieltje gebruiken. Dat boetebedrag is 240 euro, net zoals de boete voor het vasthouden van een mobieltje tijdens het besturen van een auto of motorfiets. Voor bestuurders van brom- en snorfietsen bedraagt de boete 160 euro.

Focus campagne
MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor met één ding bezig zijn: als je rijdt, houd je je aandacht op één ding en dat is het verkeer. MONO is ongestoord onderweg zijn, zonder afleiding van appjes of social media posts. Zodat mensen hun ogen op de weg houden en niet op hun scherm. Nederland gaat ongestoord onderweg. Rij MONO, fiets MONO.

Rij MONO, fiets MONO
Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het autorijden of fietsen. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.