Direct naar hoofdinhoud
×

Belangenverenigingen: maak 30 km/uur de norm in de bebouwde kom

Naar aanleiding van de stijgende ongevalscijfers onder fietsers roepen de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en Artsen voor Veilig Fietsen de leden van de Tweede Kamer op om van 30 km/uur binnen de bebouwde kom de norm te maken. Op 17 december vergadert de vaste Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat over de verkeersveiligheid in Nederland

Lees meer

Uit de op 5 december gepubliceerde Staat van de Verkeersveiligheid van SWOV blijkt dat fietsers steeds vaker ernstig verongelukken. In 2024 waren fietsers wederom de grootste groep onder de verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden. Ook de eerste cijfers over 2025 wijzen op een groei van het aantal fietsslachtoffers. Om de fietsveiligheid te verbeteren zijn volgens SWOV aanvullende maatregelen nodig, waaronder 30 km/uur in de bebouwde kom.
 
Effectieve maatregel
Landelijke invoering van 30 km/uur zou jaarlijks minstens 13 verkeersdoden en 600 ernstig gewonden schelen, en levert minimaal 520 miljoen euro per jaar op, zo bleek eerder dit jaar uit onderzoek van Decisio in opdracht van de Fietsersbond. Ook verwijzen de belangenverenigingen naar de effecten van de invoering van 30 km/uur in Amsterdam. Het aantal ongevallen daalde op deze wegen met 11 procent, en vooral de ongelukken waar fietsers en voetgangers bij betrokken waren namen af. Marcel Aries, voorzitter van Artsen voor Veilig Fietsen: “30 km/uur is een simpele maar krachtige maatregel die enorm veel leed voorkomt. Het betekent minder slachtoffers, minder opnames en een lagere druk op zorgverleners.”
 
30 op wegen zonder vrijliggend fietspad
De Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en Artsen voor Veilig Fietsen stellen concreet voor om alle 50 km/u borden te vervangen door 30 km/uur borden op wegen zonder vrijliggend fietspad. Vervolgens kan een verbeterde inrichting van de weg, met duidelijke markeringen, drempels en voorrang voor fietsers het effect van de maatregel vergroten. Daarnaast kunnen handhaving en beperkte ruimte voor uitzonderingen, zoals doorstroomwegen, bijdragen aan een verbeterde verkeersveiligheid.
De belangenverenigingen wijzen erop dat er voor de snelheidsverlaging maar één getal hoeft te aangepast in het Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens: van 50 naar 30.   


Bron: Fietsersbond

Deel deze pagina op: