Skip to main content

Aandacht op de weg: Rij MONO, fiets MONO

Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom start half september de campagne 'MONO, ongestoord onderweg' die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname.

Lees meer

Sociale media en deelname aan het verkeer: dat is een onverantwoorde en gevaarlijke combinatie. Eric Geurts, gedeputeerde Verkeer: “Een aantal seconden de aandacht niet op de weg houden is heel riskant. Check je al rijdend of fietsend je berichten, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een ongeval. Levensgevaarlijk dus, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.”

Focus campagne
Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het autorijden of fietsen. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.


 

MONO rijden kan op verschillende manieren
Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent. Omdat de ‘niet-storen’ functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje. Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties. Kijk voor meer informatie over deze tips  op www.MONO.nl.

Afleiding wanneer je moet opletten
Dankzij Social Media zijn je vrienden, je familie, je collega’s, je favoriete muzikanten en zelfs het hondje van je oma altijd dichtbij. Soms iets te dichtbij. Zeker als je in de auto of op de fiets stapt. Elke keer als je een berichtje ontvangt raak je even afgeleid van de weg. Zit je achter het stuur te appen, dan reageer je een stuk trager op gevaarlijke situaties zoals plotseling remmen door de auto voor je of een onverwacht overstekende voetganger.
Check je al fietsend je twitter, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een valpartij of een botsing. Het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers. Het heeft invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig, je aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden of aanwijzingen. De rijprestatie gaat daardoor fors achteruit, wat de kans op een botsing, een bermongeval of een valpartij sterk vergroot.

De gevolgen als je 'even' niet kijkt
Facebooken, twitteren of je mail checken tijdens het autorijden heeft gevolgen voor je remweg (bijvoorbeeld bij een noodstop) en het aantal meters dat je aflegt zonder zicht op de weg.
Enkele voorbeelden om te laten zien hoe gevaarlijk het is om zonder aandacht op de weg te rijden: Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld).

Campagne
Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst en radio-en tv-spots uitgezonden.In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen, een persbericht en via social media. De digitale materialen, advertenties, banners en het persbericht staan in de downloadlijst. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. De campagne ‘MONO, ongestoord onderweg' sluit helemal aan bij het ROVL-thema 'aandacht op de weg' . Voor meer informatie over acties voor scholen over dit thema klik hier. Meer info over de landelijke campagne kijk op www.MONO.nl.

Materialen
Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en 84 X 118 cm.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.