Direct naar hoofdinhoud
×

Ervaar de gevaren van afleiding in het verkeer tijdens Limburgs Landmarkt

Op zondag 14 september is wethouder Jan Weling van gemeente Eijsden-Margraten aanwezig bij de Limburgs Landmarkt in Mesch. Daar vraagt hij aandacht voor de risico’s van telefoongebruik in het verkeer. Bezoekers van de landmarkt kunnen dit ook zelf ervaren met de VR-bril in de ‘3D-Afleiding Bike’, een onderdeel van de Aanpak Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid van de Provincie Limburg en de Limburgse gemeenten. Deze aanpak is dit jaar van start gegaan.

Lees meer

Waarom meer aandacht nodig voor telefoongebruik in het verkeer?
Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) speelt afleiding in het verkeer bij 20-30% van de ongevallen een rol. Jaarlijks raken zo’n 600 mensen gewond of komen om het leven door bellen of appen onderweg. Daarom starten de provincie Limburg en de Limburgse gemeenten samen de Aanpak Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid, in aansluiting op de landelijke MONO-campagne. De komende jaren worden in heel Limburg ludieke en zichtbare acties georganiseerd die inwoners bewust maken van de risico’s van telefoongebruik in het verkeer. Door de inzet van effectieve gedragsinterventies en samenwerking met diverse partners zetten we koers richting één ambitie: nul verkeersslachtoffers.

Gedeputeerde mobiliteit Jasper Kuntzelaers benadrukt het belang van deze aanpak: “Sociale media en fietsen vind ik een onverantwoorde en levensgevaarlijke combinatie. Check je al fietsend je berichten, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een ongeval. Je brengt niet alleen jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar.” Deze boodschap benadrukt waar MONO voor staat: met volle aandacht onderweg zijn. Voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Over de 3D-Afleiding Bike
De Limburgs Landmarkt trekt jaarlijks veel bezoekers uit de regio, van jong tot oud. Zijn deze bezoekers zich bewust van afleiding in het verkeer door smartphonegebruik tijdens het fietsen? Dit kunnen zij ervaren met behulp van een VR-bril in de 3D-Afleiding Bike. Toeschouwers kijken mee via een aangesloten scherm. Na afloop van de simulatie gaat het campagneteam met deelnemers in gesprek en geven ze tips over hoe je de verleiding kunt weerstaan om je telefoon te gebruiken op de fiets.

Deel deze pagina op: