Direct naar hoofdinhoud
×

Aandacht op de weg MONO, ongestoord onderweg

Sociale media en deelname aan het verkeer: dat is een onverantwoorde en gevaarlijke combinatie. Een aantal seconden de aandacht niet op de weg houden is levensgevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom start begin maart de campagne 'Ik rij MONO'.

Lees meer

Sociale media gebruiken tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk. Voor jezelf en voor andere weggebruikers. Toch komt dit gedrag veel voor en leidt het volgens inschatting van de SWOV tot enkele tientallen slachtoffers per jaar. Zit je achter het stuur of op je fiets te appen, dan zie je niet goed wat er om je heen gebeurt. Even snel een berichtje lezen of zelfs schrijven, betekent dat je het verkeer niet meer waarneemt en niet adequaat kan reageren in een onverwachte situatie, bijvoorbeeld als je plotseling moet remmen.

Verkeersactieve school en MONO

Jongeren groeien op met de smartphone. Daarom is het belangrijk hen nu vast de norm mee te geven om geen sociale media te gebruiken tijdens het fietsen. In de netwerkvergaderingen wordt besproken hoe scholen aandacht kunnen geven aan deze campagne. Voorbeelden zijn het ophangen van de posters en het onderwerp bespreken met de leerlingen. Hierbij kunnen de nieuwe campagne filmpjes 'mij nie appen' helpen om aandacht te geven aan dit thema. Ook zijn er sociale media berichten en advertenties beschikbaar die gebruikt kunnen worden op centrale informatieschermen, websites, Facebook of Instagram. Deze digitale advertenties en  berichten staan in de toolkit onderaan deze pagina.

Verkeersactieve scholen die in de digitale portal doe-het-zelf educatieprojecten hebben gekozen die betrekking hebben op het thema afleiding in het verkeer zoals het lespakket ‘Doe meer met MONO’, ‘MONO: stop weg stap op!’, 'Appjelater', ‘Missie 3014’ of ‘Split the risk! Doe-het-zelfpakket' kunnen deze campagne ondersteunen door deze projecten in deze periode uit te voeren.

Ga naar You Tube voor de TV-commercial en online video van Mij nie appen.shot TV commercial mij nie appen Deze kunnen besproken worden in de klas of op de informatieschermen en social media kanalen van scholen geplaatst worden.

Stichtingen Tbutterfly en Yannick

Naast deze materialen zijn er ook You Tube filmpjes ontwikkeld door de stichtingen TButterfly (Tommy-Boy) en Yannick die scholen kunnen gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken. Met name verspreiding van deze filmpjes via scholen en social mediakanalen kan er aan bijdragen om de doelgroep te bereiken.

MONO zakelijk

Voor bedrijven is er een MONO zakelijk toolkit ontwikkeld. Deze toolkit biedt de mogelijkheid om MONO binnen bedrijf of organisatie zichtbaar te maken met verschillende middelen zoals sleutelhangers, stickers, parkeerbordjes en te personaliseren posters. Ook biedt MONO Zakelijk handvatten om MONO-beleid toe te passen binnen het bedrijf of de organisatie. Meer informatie ga naar MONO zakelijk.

Campagne

Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen. In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen, advertenties in dag- en weekbladen, een persbericht en via sociale media. Tevens worden advertenties op de achterzijde van streekbussen en abri's door heel Limburg geplaatst en spots uitgezonden op regionale radio- en tv en in bioscopen. De digitale materialen, advertenties, banners en het persbericht staan in de toolkit. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. In de copy sociale media staan tips en adviezen hoe je de sociale media berichten kunt inzetten. Klik hier voor digitale campagneinfo. Meer info over de landelijke campagne kijk op www.MONO.nl.

Materialen

Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de aangegeven hoeveelheden. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en 84 X 118 cm.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.

Deel deze pagina op: