Direct naar hoofdinhoud
×

Aandacht op de weg Ik rij MONO

MONO rijden is ongestoord onderweg zijn. Zonder afleiding van je telefoon. Zodat je je ogen op de weg houdt en niet op je scherm. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Daarom gaat begin september de landelijke campagne ‘Ik rij MONO’ weer van start.

Lees meer

De meeste mensen weten wel dat de combinatie van sturen en een appje sturen risicovol is maar realiseren zich niet hoeveel meter ze in de paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om en niet op de weg te letten. Een voorbeeld”: Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld). En een bericht lezen en vooral schrijven duurt nog een stuk langer dan 3 seconden!

Er zijn verschillende manieren om MONO te rijden. Bijvoorbeeld door je telefoon op niet storen te zetten zodat je niet wordt afgeleid door binnenkomende meldingen. Ook door anderen voor vertrek te laten weten dat je onderweg bent, zodat zij weten dat ze jou geen bericht moeten sturen. Of door je telefoon op stil te zetten. Zo hou je je ogen op de weg in plaats van op je scherm. Ook gamen, bedienen van navigatie, online vergaderen, muziek opzoeken en films kijken zijn vormen van afleiding. Uiteraard kun je wel vooraf je navigatie aanzetten en blijf je telefonisch altijd bereikbaar voor spoedsituaties, ook als je MONO rijdt of fietst. 

Verkeersactieve school en MONO

Jongeren groeien op met de smartphone. Daarom is het belangrijk hen nu vast de norm mee te geven om geen sociale media te gebruiken tijdens het fietsen. In de netwerkvergaderingen wordt besproken hoe scholen aandacht kunnen geven aan deze campagne. Voorbeelden zijn het ophangen van de posters en het onderwerp bespreken met de leerlingen. Hierbij kunnen de nieuwe campagne filmpjes 'mij nie appen' helpen om aandacht te geven aan dit thema. Ook zijn er sociale media berichten en advertenties beschikbaar die gebruikt kunnen worden op centrale informatieschermen, websites, Facebook of Instagram. Deze digitale advertenties en  berichten staan in de toolkit onderaan deze pagina.

Verkeersactieve scholen die in de digitale portal doe-het-zelf educatieprojecten hebben gekozen die betrekking hebben op het thema afleiding in het verkeer zoals het lespakket ‘Doe meer met MONO’, ‘MONO: stop weg stap op!’, 'Appjelater', ‘Missie 3014’ of ‘Split the risk! Doe-het-zelfpakket' kunnen deze campagne ondersteunen door deze projecten in deze periode uit te voeren.

Ga naar You Tube voor de TV-commercial en online video van Mij nie appen. Shot van online video mij nie appenDeze kunnen besproken worden in de klas of op de informatieschermen en social media kanalen van scholen geplaatst worden.

Stichtingen Tbutterfly en Yannick

Naast deze materialen zijn er ook You Tube filmpjes ontwikkeld door de stichtingen TButterfly (Tommy-Boy) en Yannick die scholen kunnen gebruiken om het onderwerp in de klas te bespreken. Met name verspreiding van deze filmpjes via scholen en social mediakanalen kan er aan bijdragen om de doelgroep te bereiken.

MONO zakelijk

Voor bedrijven is er een MONO zakelijk toolkit ontwikkeld. Deze toolkit biedt de mogelijkheid om MONO binnen bedrijf of organisatie zichtbaar te maken met verschillende middelen zoals sleutelhangers, stickers, parkeerbordjes en te personaliseren posters. Ook biedt MONO Zakelijk handvatten om MONO-beleid toe te passen binnen het bedrijf of de organisatie. Meer informatie ga naar MONO zakelijk.

Campagne

Landelijk worden attentieborden langs de snelwegen geplaatst en radio-en tv-spots uitgezonden.In Limburg wordt deze campagne ondersteund door posters langs invalwegen en in abri's, bioscoopreclame, advertenties in dag- en weekbladen, een persbericht en via sociale media. Tevens worden advertenties op de achterzijde van streekbussen door heel Limburg geplaatst en radio- en tv-spots uitgezonden op regionale radio en tv. De digitale materialen, advertenties, banners en het persbericht staan in de toolkit onderaan deze pagina. Dit materiaal is vrijelijk te gebruiken ter ondersteuning van eigen campagnes. In de copy social media staan tips en adviezen hoe je de sociale media berichten kunt inzetten. Meer info over de landelijke campagne kijk op www.MONO.nlKlik hier voor de digitale campagneinfo.

Materialen

Zoals steeds het geval is, ontvangen alle campagnekalenderdeelnemers het campagnemateriaal in de gebruikelijke hoeveelheden. In het kader van duurzaamheid worden de posters uit de voorjaarscampagne eerst opgemaakt. Om extra materialen aan te vragen mail naar info@rovl.nl. Bijbestellen kan, zolang de voorraad strekt. Bij de bestelling duidelijk aan geven welke postergrootte je wilt ontvangen. De posters zijn beschikbaar  in de formaten 50 X 76 cm en  84 X 118 cm.
Het basis- en voortgezet onderwijs ontvangen eind september een mailing met posters.

Heb je ook interesse of wil je een eigen actie houden, stuur dan een mail naar info@rovl.nl.

Deel deze pagina op: